Trošak otvaranja obrta u Hrvatskoj u 2023. godini - koja je cijena otvaranja obrta?
Kada krenemo razmišljati o otvaranju obrta, pojave nam se mnogi upitnici nad glavom. Iako za službenu registraciju obrta i njegovo otvaranje ne treba puno novaca, kao niti papirologije, postoje skriveni troškovi koji se mogu pojaviti. Ti troškovi uključuju dodatan uredski materijal, plaćanje doprinosa i opremanje ureda ili radnog prostora.
Što je obrt?
Obrt je samostalno i trajno obavljanje dopuštenih gospodarskih djelatnosti na tržištu, koje se mogu obavljati kao proizvodnja, promet ili usluge. Obrt obavljaju u pravilu fizičke osobe, a samo iznimno i pravne osobe koje provode naukovanje za vezane obrte. Samostalnost u obavljanju obrta označava samostalno donošenje odluka u okvirima dozvoljenim zakonom i drugim propisima i neovisnost u poslovanju o odlukama drugih gospodarskih subjekata. Trajnost je vezana za namjeru obrtnika da se djelatnošću u obrtu bavi kontinuirano, a ne samo za jedan poslovni pothvat te na svojstvo trajnosti nemaju utjecaja ni sezonsko obavljanje djelatnosti niti privremene obustave poslovanja.
Obrti mogu biti:
- slobodni,
- vezani i
- povlašteni.
Slobodni obrti su oni obrti za čije je obavljanje potrebno ispuniti samo opće uvjete za otvaranje obrta tj. ne traži se propisana stručna sprema.
Vezani obrti su oni obrti za čije se obavljanje, osim općih uvjeta, traži ispit o stručnoj osposobljenosti, odgovarajuća srednja stručna sprema ili majstorski ispit (automehaničar, frizera, instalater grijanja i klimatizacije, stolar, klesar...).
Povlašteni obrti su oni obrti čije je obavljanje moguće isključivo na temelju povlastice, koju izdaje nadležno ministarstvo ili drugo nadležno tijelo ovisno o djelatnosti (na primjer, morski ribar, slatkovodni ribar).
Vezani obrti, stupanj i vrsta stručne spreme potrebne za njihovo obavljanje te povlašteni obrti i način izdavanja povlastica propisani su Pravilnikom o vezanim i povlaštenim obrtima i načinu izdavanja povlastica.
Posebnu kategoriju čine tradicijski obrti su obrti za koje je potrebno posebno poznavanje zanatskih vještina i umijeća u obavljanju djelatnosti te koji se obavljaju pretežnim udjelom ručnog rada, a koji se tehnikama proizvodnje i rada, namjenom i oblikom oslanjaju na obrasce tradicijske kulture te umjetnički obrti koji se odlikuju proizvodima i uslugama visoke estetske vrijednosti, dizajnom, likovnim i drugim rješenjima uz naglašenu kreativnost i individualnost majstora obrta –umjetnika.
Kako otvoriti obrt?
Postupak otvaranja obrta je doista jednostavan jer zahtijeva tek nekoliko osnovnih dokumenata, pa ga svaka osoba može samostalno obaviti, uz minimalne troškove i u vrlo kratkom vremenskom roku. Usluga e-Obrt dodatno je pojednostavila postupak, učinivši ga dostupnim u svakom trenutku i približivši ga novim generacijama obrtnika koji preferiraju korištenje novih tehnologija i digitalne postupke.
Postupak otvaranja obrta pokreće se pisanim zahtjevom ispostavama ureda za gospodarstvo, na čijem će području biti sjedište obrta. Svi potrebni obrasci za registraciju obrta dostupni su u ispostavama ureda za gospodarstvo i besplatni su.
Sjedište obrta je mjesto (adresa) u kojem se nalazi radionica ili poslovni prostor. Ako za obavljanje obrta nije potreban prostor jer se djelatnost obavlja na terenu (npr. kod građevinskih ili prijevozničkih djelatnosti), tada je sjedište obrta adresa na kojoj obrtnik ima prebivalište, a to je najčešće adresa stanovanja. Ako se obrt obavlja u više radionica ili poslovnih prostora, sjedište je u jednome od mjesta koje obrtnik odredi, a ostali se registriraju kao izdvojeni pogoni. U slučaju preseljenja, sjedište obrta se može promijeniti prijavom promjene u ispostavi ureda za gospodarstvo.
Zahtjevu za izdavanje obrtnice potrebno je priložiti:
- popunjene obrasce
- zdravstvenu svjedodžbu kojom se dokazuje posebna zdravstvena sposobnost, ako je propisana za djelatnost koja se registrira
- dokaz o ispunjavanju uvjeta stručnosti
- dokaz o pravu korištenja prostora
Kod otvaranja obrta koristi se obrazac “Prijava za upis u Obrtni registar”. Isti se obrazac koristi i za prijavu promjene podataka o obrtu ako do takve promjene dođe (npr. promjena sjedišta obrta). Posebni obrasci predviđeni su za registraciju izdvojenog pogona te za pristupanje ortaka u postojeći obrt. Obrasci se mogu zatražiti u samom uredu za gospodarstvo i besplatni su ili se mogu ispisati sa internetskog Portala Obrtnog registra RH. Popunjeni obrasci mogu se uredu za gospodarstvo dostaviti osobno ili poštom, a mogu se popuniti korištenjem usluge e-Obrt za on-line registraciju obrta.
U obrazac prijave potrebno je upisati djelatnosti kojima će se obrt baviti. Za to se koriste šifre tj. brojčane oznake propisane Odlukom o nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti 2007. – NKD 2007. Kako bi se djelatnost što bolje odredila, preporuka je koristiti dokument NKD 2007. s objašnjenjima. U slučaju potrebe, kod upisa djelatnost propisane šifre može se dijelom prilagoditi dodatnim opisom.
Ispunjavanje uvjeta propisane razine stručnosti dokazuje se prilaganjem odgovarajuće svjedodžbe o završnom ispitu, majstorske diplome, uvjerenja o stručnoj osposobljenosti ili izjava o zapošljavanju stručnog poslovođe.
Za dokazivanje uvjeta nepostojanja zabrane obavljanja djelatnosti nije potrebno posebno i osobno pribavljati dokumente dokumentima jer se to ispituje po službenoj dužnosti od nadležnih tijela.
Svi troškovi pokretanja obrta
Izmjenama Tarife upravnih pristojbi, od 1. rujna 2021. godine ukinuta je pristojba za registraciju obrta, čime je otvaranje obrta postalo u potpunosti besplatno.
Također su ukinute pristojbe:
- za upis u registar povlastica i za izdavanje povlastice,
- za upis promjena u Obrtni registar i
- za ovjerenu presliku rješenja o upisima promjena u Obrtnom registru.
Zadržane su pristojbe za izdavanje rješenja o priznavanju inozemne stručne kvalifikacije o stečenom majstorskom zvanju u iznosu od 300,00 kn te za izdavanje rješenja o priznavanju pojedinih dijelova inozemne stručne kvalifikacije o stečenom majstorskom zvanju u iznosu od 150,00 kn.
Iako je službeno registriranje obrta besplatno, za pokretanje posla dolazi se do drugih troškova. Za prijavu na Mirovinsko i Zdravstveno osiguranje, kao i otvaranje računa u banci, potreban je izrađeni pečat koji košta oko 150 do 200 kn. Osim pečata, trebali biste izraditi i natpisnu ploču za označavanje objekta koja košta od 100 do 400 kn, ovisno o veličini, boji, materijalu i td.
Naknada za otvaranje žiro računa je oko 50 kn, ovisno o banci, i skidaju je u tijeku prvog mjeseca poslovanja s vašeg poslovnog računa.
Fiskalizacija je još jedan bitan korak pri otvaranju obrta, a pakete za fiskalizaciju nude knjigovodstveni uredi i teleoperateri. Cijene takvih paketa koji sadrže uređaj i aplikaciju su od 70 do 100 kn mjesečno.
Važan je i trošak doprinosa, a obvezni doprinosi obračunavaju se na osnovice po stopama za:
- mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti 15 %,
- mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje po stopi od 5 %,
- obvezno zdravstveno osiguranje po stopi od 16,5 %.
Nakon birokratskih troškova, slijedi ulaganje u vašu djelatnost. Ovisi kojom se djelatnosti bavite, variraju i troškovi ulaganja. Ako se vaš posao temelji na IT opremi, ona može iznositi i do 50 000 kuna samo za osnovno opremanje. Obrti koji se također bave nekom vrstom digitalnog rada, kao što je digitalni marketing ili PR, trebat će za svoj rad računala i uredsku opremu, ali ona u prosjeku ne bi trebala prelaziti više od 20 000 kuna po zaposlenoj osobi.
Kada je riječ o zanimanjima koja uključuju razne alate ili strojeve, kao i materijal za izradu određenih predmeta, početan trošak može varirati od 10 tisuća, pa sve do 12 000 tisuća kuna.
Olakšajte si početne troškove otvaranja obrta i opremanja vašeg radnog mjesta uz naše brze kredite.
Kredit do 400 EUR sa rokom otplate do 30 dana
Kredit do 1 300 EUR za nove te 4 000 EUR za postojeće korisnike